Hoe meet je je sportieve vooruitgang?

sporter

Het komt je waarschijnlijk bekend voor: je eet al wekenlang gezond, je staat iedere drie dagen in de sportschool te zweten, en toch gaat de weegschaal geen grammetje omlaag. Wanneer je dieet zo duidelijk niet lijkt te werken, is het makkelijk om gedemotiveerd te raken. Waarom zou je immers al die moeite doen als je toch geen verschil ziet? We hebben echter goed nieuws voor je – je gaat wel degelijk vooruit, je ziet het alleen zelf nog niet. Maar hoe, vraag je je nu misschien af, moet je er dan achter komen of je vorderingen maakt? Maak je geen zorgen, het is heel gemakkelijk.

Waarom werkt de weegschaal niet?

Het eerste dat je moet doen, is de weegschaal terugleggen in de kast. Meet jezelf vanaf nu nog maar één keer per week, van dag tot dag zul je namelijk toch nooit een betekenisvolle verandering zien. Zelfs aan die metingen per week hoef je echter niet te veel waarde te hechten – je gewicht zegt namelijk heel weinig over je sportieve vooruitgang. Hoe zit dat? Heel simpel: spieren zijn zwaarder dan vet. Verlies je dus vet, maar kweek je er slankere spieren bij? Dan word je wel degelijk dunner, maar gaat je gewicht niet significant omlaag.

Hoe meet je je vooruitgang

Als je dus echt wilt weten hoeveel je bent afgeslankt, heb je helemaal niets aan de weegschaal. Ga in plaats daarvan voor andere methoden om jezelf in de gaten te houden. Eén van de dingen die je kunt doen, is de omtrek meten van lichaamsdelen die je graag dunner wilt krijgen. De taille en bovenbenen zijn goede mogelijkheden. Noteer de maten ergens en meet een paar weken later opnieuw. Wedden dat je slanker bent geworden? Een andere optie is om foto’s van jezelf te nemen en die met elkaar te vergelijken. Neem de foto’s dan op dezelfde plaats binnenshuis, zodat de verlichting hetzelfde blijft.

Wil je je nog beter voelen, dan kun je ook bijhouden hoe veel sterker je bent geworden. Daarvoor hoef je alleen maar met iedere training op te schrijven wat je met welk gewicht hebt gedaan, en hoe lang je het hebt volgehouden. Op die manier zullen je verbeteringen op gaan vallen waarvan je anders niet had beseft dat ze er waren. Ook in het dagelijks leven zul je het gaan merken. Krijg je die tas boodschappen opeens makkelijker van de grond? Hou jezelf niet voor de gek – je bent echt sterker geworden!

Als je last hebt van blesure kun je een sportmassage overwegen de doorbloeding van je spieren te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *